fbpx Materiały z wykładów | GUTW

Materiały z wykładów | GUTW

Wykład dr Agnieszki Kiejziewicz pt. „Przemiany społeczne w Japonii przez pryzmat kina. Wybrane zagadnienia”

Autor: 
Magdalena Nieczuja - Goniszewska, GUTW
Ostatnia modyfikacja: 
poniedziałek, 16 marca 2020 roku, 13:43

W załączniku prezentacja przygotowana przez dr Agnieszke Kiejziewicz do wykładu pt.   „Przemiany społeczne w Japonii przez pryzmat kina. Wybrane zagadnienia”

 

zdjęcie

Wykład dr Beaty Williamson pt. "Początki amerykańskiej prozy"

Ostatnia modyfikacja: 
poniedziałek, 16 marca 2020 roku, 12:45

 

Początki amerykańskiej prozy

 

Susana Rowson (1762-1824)

 

Charlotte Temple 1791 – powieść “o uwiedzeniu” (sentymentalna)

 

Charles Brockden Brown (1771-1810)

 

Wieland 1798 – powieść “gotycka”

 

Washington Irving (1783-1859)

 

opowieści “ludowe”

 

“Diabeł i Tom Walker”

"Rip Van Winkle"

“Opowieść o Sennej Dolinie”

 

James Fenimore Cooper (1789-1851)

 

powieść historyczna, przygodowa powieść indiańska

 

Opowieści Skórzanej Pończochy

Pionierzy                    1823 (5)

Ostatni Mohikanin      1826 (3)

Preria                         1827 (4)

Tropiciel Śladów        1840 (1)

Pogromca Zwierząt    1841 (2)

 

Catherine Sedgwick (1789-1867)

Hope Leslie (1827)

 

Złoty wiek Nowej Anglii

 

Boston – „Żabistawium” (“Frogpondium”)

 

„Bramini Nowej Anglii”, „pierwsze rodziny”

1849 Sobotni Klub

 

abolicjonizm, feminizm, reformowanie szkolnictwa, tolerancja religijna

 

Poeci „domowego ogniska” (Fireside Poets: Longfellow, Lowell, Holmes, Whittier)

Henry Wardsworth Longfellow (1807-1882)

„Pieśń Hiawathy” 1855

 

Unitarianizm

William Ellery Channing (1760-1842)

Moralny argument przeciw kalwinizmowi 1820

 

Transcendentalizm

Ralph Waldo Emerson (1803-1882)

Przyroda 1836, Poleganie na sobie 1841

 

Henry David Thoreau (1817-1862)

 „Obywatelskie nieposłuszeństwo” 1849

Walden 1854

 

Margaret Fuller (1810-1850)

Kobieta w wieku dziewiętnastym 1845

 

Bronson Alcott (1799-1888)

            Rozmowy z dziećmi na temat Ewangelii 1836-37

 

Fragment „Przyrody” Emersona

(Wybór pism filozoficznych, tłum. Zofia Koenig, Wydawnictwo Uniw. Łódzkiego 2015)

 

Gdy przemierzam o brzasku puste błonia, całe w śnieżnych zaspach pod zachmurzonym niebem, nie myśląc o żadnym szczególnie szczęśliwym zdarzeniu, doświadczam doskonałej radości. Moja radość graniczy z uczuciem lęku. Również w lesie człowiek zrzuca z siebie lata jak wąż skórę i w jakim by nie był okresie życia, jest zawsze dzieckiem. W lasach mieszka wieczna młodość. W tych plantacjach Boga panują dobre obyczaje i świętość – trwa w nich nieustające święto – a przybyły w gościnę nie rozumie, jak mógłby się i w tysiąc lat zmęczyć nimi. W lesie wraca nam rozum i wiara. Czuję tam, że nic złego nie może mi się w życiu przydarzyć – żadna hańba, klęska żadna, z której cało bym nie uszedł, a której przyroda nie może wynagrodzić. Gdy staję na nagiej ziemi – z głową skąpaną w wesołym powietrzu, wzniesioną ku nieskończonej przestrzeni – znika cały nędzny egotyzm. Staję się przezroczystą gałką oczną, jestem niczym, widzę wszystko, przepływają przeze mnie prądy Uniwersalnej Istoty; jestem częścią czy raczej cząstką Boga. Imię najbliższego przyjaciela brzmi wtedy obco i przygodnie: być braćmi, być znajomymi – panem czy sługą, jest wówczas rzeczą bez znaczenia, jest zakłóceniem nieskończonego, nieśmiertelnego piękna. Na odludziu odnajduję coś bardziej cennego i naturalnego niż na ulicach miasta czy wsi. W spokojnym krajobrazie, a szczególnie w odległej linii horyzontu, człowiek dostrzega coś tak pięknego jak jego własna natura.

 

 

J. Cooper