Akademia Polskiego Filmu | GUTW

Akademia Polskiego Filmu

środa, 27 września 2017 roku, 9:40

 

UWAGA SŁUCHACZE zainteresowani zajęciami z Akademii Polskiego Filmu.

Zajęcia rozpoczną się 16 października o godzinie 17:00 w auli 1.43 Wydziału Filologicznego UG.

Spotkania Akademii Polskiego Filmu będą rozpoczynały się wykładem specjalnie zaproszonego filmoznawcy.

 

Logo

 

AKADEMIA POLSKIEGO FILMU

 

Kto początkowo miał wyreżyserować Kanał?

Jakim filmem byliby Niewinni Czarodzieje gdyby nie przypadkowe spotkanie Wajdy ze Skolimowskim w legendarnej łódzkiej kawiarni „Honoratka”?

Dlaczego Jolanta Umecka nie mówi swoim głosem w Nożu w Wodzie Polańskiego?

Co spowodowało, że Kieślowski przestał kręcić filmy dokumentalne?

 

Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących polskiej kinematografii,

wykłady Akademii Filmu Polskiego są idealną opcją dla Ciebie!

 

Akademia Polskiego Filmu to kurs historii polskiego filmu fabularnego, który będzie odbywał się na Uniwersytecie Gdańskim od października 2017 roku. Pierwsze zajęcia APF odbyły się w 2009 roku w Warszawie, później ruszyły kursy w innych miastach, m.in. Krakowie, Łodzi i Wrocławiu. Program zajęć podzielony jest na cztery semestry, podczas których zostaną przedstawione najważniejsze filmy z dorobku polskiej kinematografii w porządku chronologicznym. Każdy z semestrów jest odrębną całością i przedstawia filmy z konkretnego okresu– od początków kina do współczesności.

I semestr 1908-1958

II semestr 1956-1969

III semestr 1969-1982

IV semestr 1981-2009

Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu, w sali kinowej (aula 1.43) Wydziału Filologicznego (ul. Witta Stwosza 55) w poniedziałki o godzinie 17:00 i będą składać się z wykładu wprowadzającego prowadzonego przez wykładowców akademickich i projekcji dwóch filmów.

Czas trwania jednego spotkania: ok. 5 godzin.

Udział w zajęciach Akademii Polskiego Filmu dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego i Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest nieodpłatny. Obowiązują wcześniejsze zapisy w  Biurze Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Program, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych.

Główną lekturą jest Historia kina polskiego. 1895 - 2014 Tadeusza Lubelskiego oraz nagrany na jej podstawie wykład w 12 częściach.

Akademia Polskiego Filmu powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (który zapewnia dofinansowanie), obecnie głównym organizatorem projektu jest Filmoteka Narodowa.

 

Wprowadzenie do semestru I

Pierwszy semestr Akademii Polskiego Filmu obejmuje temat rozwoju kina na ziemiach polskich w ciągu półwiecza – od Pruskiej kultury, filmu powstałego w 1908 roku, do Popiołu i diamentu (1958) i Pociągu (1959), sukcesów o międzynarodowym zasięgu. Jest to półwiecze ogromnych przemian: technicznych, produkcyjnych i artystycznych, które ukształtowały dzisiejszy poziom sztuki filmowej. Zajęcia prowadzone będą według następujących tematów:

 

Program w semestrze I ( lata 1908-1958)

 

  • 16 października 2017

POCZĄTKI KINA NA ZIEMIACH POLSKICH, dr hab., prof. nadzw. Krzysztof Kornacki

PRUSKA KULTURA, 1908 r.

BESTIA, 1917 r.

LUDZIE BEZ JUTRA, 1919 r.

 

  • 23 października 2017

KINO NIEME. MODEL UPOLITYCZNIONY, mgr Marta Maciejewska

CUD NAD WISŁĄ, 1921 r.

PAN TADEUSZ, 1928 r.

 

  • 30 października 2017

KINO NIEME. MODEL LUDYCZNY, mgr Grzegorz Fortuna

ZEW MORZA, 1927 r.

TAJEMNICA STAREGO RODU, 1928 r.

MOCNY CZŁOWIEK, 1929 r.

 

  • 6 listopada 2017

FILMY HISTORYCZNO-PATRIOTYCZNE, dr Piotr Kurpiewski 

NA SYBIR, 1930 r.

MŁODY LAS, 1934 r.

 

  • 13 listopada 2017

KINO GATUNKÓW, dr hab., prof. nadzw. Paweł Sitkiewicz

CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA?, 1934 r.

ZNACHOR, 1937 r.

 

  • 20 listopada 2017

PRÓBY AWANSU KINA ARTYSTYCZNEGO, dr Łukasz Biskupski

DZIEWCZĘTA Z NOWOLIPEK, 1937 r.

STRACHY, 1938 r.

 

  • 27 listopada 2017

KINO JIDYSZ, mgr Natalia Chojna           

JUDEŁ GRA NA SKRZYPCACH, 1936 r.

DYBUK, 1937 r.

 

  • 4 grudnia 2017

INTER ARMA SILENT MUSAE? dr Bartosz Filip

POWSTANIE WARSZAWSKIE, 2014 r.

WZYWAMY PANA SMITHA, 1943 r.

WIELKA DROGA, 1946 r.

 

  • 11 grudnia 2017

KINO PO WOJNIE cz. I., dr hab., prof nadzw. Marcin Adamczak

ZAKAZANE PIOSENKI, 1946 r.

SKARB, 1948 r.

 

  • 18 grudnia 2017

KINO PO WOJNIE cz. II,  dr hab., prof nadzw. Monika Talarczyk-Gubała

OSTATNI ETAP, 1947 r.

ULICA GRANICZNA, 1948 r.

 

  • 8 stycznia 2018

SOCREALIZM dr hab., prof nadzw. Piotr Zwierzchowski

PRZYGODA NA MARIENSZTACIE, 1953 r.

CELULOZA, 1954 r.

 

  • 15 stycznia 2018

PRZEŁAMYWANIE SOCREALIZMU prof. dr hab. Mirosław Przylipiak

POKOLENIE, 1954 r.

CZŁOWIEK NA TORZE, 1956 r.

   

  • 22 stycznia 2018

KINO EPOKI PAŹDZIERNIKA, mgr Paweł Biliński

ZIMOWY ZMIERZCH, 1956 r.

EWA CHCE SPAĆ, 1957 r.

zdjęcie 1

zdjęcie 1